BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Ahad, 27 Februari 2011

WALIMATULURUS - 18 & 19 FEB 2011

Assalamualaikum w.b.t semua...

Alhamdulillah selesai dah majlis walimatulurus. Seronok? Bahagia? aih.... tentulah seronok dan bahagia ye tak? Almaklumlah, segala-segalanya sudah halal, status pun dah bertukar dari cik ke puan. Dah jadi isteri orang dan bukan nya anak dara orang lagi. Kalau bercakap bab komitmen, for sure komitmen juga bertambah. 

Erm,.... nak cakap apa lagi yer? dah ketandusan idea ni. huhuhuhuhu Ok lah, aku share serba sedikit berkenaan walimatulurus ni yang aku dapat dari WIKIPEDIA dan hikmatun wordpress.Sambil-sambil tu, aku selitkan gambar-gambar di hari bahagia tersebut. Saja nak share, kot-kot dapat memberi idea kat bakal-bakal pengantin kat luar sana. 


Tujuan :


Ia bertujuan untuk menghebahkan kepada orang ramai mengenai perkahwinan tersebut, mengelakkan sangkaan buruk orang ramai sekiranya terjadi sesuatu perkata dan saudara mara dapat menyaksikan sendiri pernikahan mereka dan mendoakan kebahagiaan rumahtangga mereka.

Pelamin bertemakan warna putih dan ala-ala dalam taman di Dewan Suarah Miri

Agenda Walimatulurus

Menganjurkan agenda berkaitan Walimatulurus, etika berbudaya mengikut adat resam bangsa masing-masing adalah dibolehkan, namun perlu diingat agar penganjurannya perlulah selari dengan apa yang dianjurkan oleh Islam tanpa mempunyai rasa gharar(was-was)dalamnya. Juga tidak mempunyai pengaruh adat berunsur keagamaan dan kepercayaan yang dicedok dari agama lain. Islam melarang aktiviti persandingan seperti yang menjadi adat kebiasaan dalam masyarakat melayu khususnya kerana perbuatan tersebut telah menampakkan pengaruh Hindu-Buddha seperti aktiviti merenjis dan menepung tawar,selain memperlihatkan pasangan pengantin yang bergaya dan bersolek secara terus kepada hadirin.Hal ini akan pasti akan menimbulkan rasa bangga oleh pasangan pengantin dan menimbulkan rasa(seperti cemburu,gersang dan was-was)dari kalangan hadirin yang melihat aktiviti persandingan tersebut.

Yang nie pulak pelamin kat rumah
Asyik tengok pelamin je kan? Pengantin pun nak tengok la jugak tul tak... OKAY...  Jap eh...

Pengantin Perempuan bersama ibunya. Cantek kan????

Tahniah kepada kedua-dua mempelai !

P/s: mesej orang veteran "moga cepat-cepat dapat anak"mesej aku buat sepupu ku " Semoga berbahagia di dalam menempuhi dunia baru & hingga ke akhir hayat hendaknya"




0 comments: