BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Jumaat, 1 Julai 2011

FOBIA!!!!!!!

Aghhhhh mana??? mana??? mana??? Eeeeee... kenapa la kenapa?? Why? Why ME! Nape la ko tak bunuh je tadik? Betul ke bende tu tak masuk kat dalam.. Haaa masuk?? Masih ada lagi lah ni?

Itu baru sikit apa yang aku rapu, apa yang aku repekkan bila FOBIA aku dah datang. Sampaikan terdengar bunyi berdesir sikit, bunyi bende jatuh atau benda yang berbunyi lah... bunyi-bunyi halus aku dah tertoleh ke sana ke mari mencari dari mana puncanya bunyi tu. Belum lagi aku keluar dari kereta dengan "terjun" (korang ade??) belum lagi part aku terjerit kegelian sambil kaki aku terangkat (waktu tengah drive) Haih... serius serius.. Saat ni aku tau yang aku dah fobia tahap melampau dan tak pernah susut-susut pun rasa fobia tu.

Ehhh.. lupa lak nak bagi SALAM. Waktu tengah menaip ni pun serius mata aku dok meliar-liar ke bawah kerusi, meja, sudut dinding, bla bla bla.Jap-jap, sebelum aku pegi jauh lagi pasal KEFOBIAAN aku, biarlah aku share ngan korang definisi FOBIA. Melalui hasil pembacaan aku, dapat lah aku simpulkan bahawa FOBIA ini membawa maksud :

INDIVIDU (PENGHIDAP/PESAKIT) YANG MENGALAMI KETAKUTAN YANG TIDAK WAJAR ATAU RASIONAL TERHADAP SESUATU BENDA ATAU SITUASI YANG KHUSUS

Kalau korang perasan la kan, definisi di atas ada menyebut SESUATU BENDA / SITUASI YANG KHUSUS. Ini maknanya, ada org takut dengan binatang, air, dan tak kurang juga dari segi sosial, perhubungan, atau suasana. Iaitu :-

  1. Fobia biasa dikatakan jarang sekali berlaku. Antara ciri-cirinya adalah takut  pada ular,kegelapan,lif,menaiki kapalterbang atau berada ditempat tinggi.
  2. Fobia Agora biasanya bagi mereka yang takut berada di tempat-tempat umum  seperti pasar,dalam bas,atau jambatan atau keadaan bersesak-sesak dengan  orang ramai.
  3. Fobia sosial berlaku apabila seseorang itu merasa takut,tidak selesa dan  cemas dalam situasi seperti perjumpaan,berinteraksi dengan rakan atau makan  di khalayak ramai
Dan dalam kes aku, aku tersenarai kat FOBIA BIASA / SPESIFIK. Aku cukup Fobia ngan KALAJENGKING dan SPIDER! gila la seram dan geli nya aku bila tengok benda tu. Asalkan berkaki lapan, hitam dan berbulu kaki nya confirm meremang bulu roma, serentak itu aku dapat rasakan darah aku mengalir naik ke atas kepala..dan mula la aku tak senang duduk.

Walaupun aku pernah bunuh 5 ekor kalajengking sebelum ni dan dua ekor labah2 berbulu lagi besar, aku masih lagi takutkan binatang tu. Automatik kaki aku akan rasa ringan, dan peti suara aku terus menjalankan tugasnya (MENJERIT SAKAN TAK TENTU PASAL). Baru-baru ni, bukan baru lagi kira-kira dalam kol 2.30pm tad, aku tak terserempak ngan benda tu, tapi aku baru dengar dari member aku yang kalajengking tu lalu kat depan die dan terus menyelinap ke bawah kereta aku. DANNNNN DIPERCAYAI masih berada kat bawah kereta aku. Nak dijadikan cerita, geli geleman la aku masa tengah drive. Mujur aku masih mampu kawal lagi rasa panik aku, kalau tak... agh tak nak bayangkan. Geli tau tak, aku dah rasa2 bende tu ada merayap kat kaki aku, even masuk ke dalam baju aku. 

Dahtu, payah la jenuh la kawan aku memujuk aku untuk keluar dari kereta. Dek ketakutan aku melompat keluar dan berlari tak semena-semena. Macam la benda tu nak kejar aku ke Office. Sampai masa nak balik aku cukup susah hati. Rasa takut dan panik melampau aku datang balik. Tapi mujur mampu aku kawal. Sebab member aku bagi tau, yang KALAJENGKING ni, boleh bau kalau ada orang takut. Kiranya hormon ketakutan itu dapat lah dihidu oleh nya. So aku tawalkan diri dan aku berserah kepada Nya je lah untuk melindungi aku sepanjang 5minit perjalan pulang aku ke rumah. Sesampai je ke rumah pun fobia aku tak habis-habis lagi. Setiap kali hujan, aku pasti risau kalau bende tu datang merayap ke dalam umah aku. Ish... hanya orang yang macam aku je memahami betapa fobia nya aku ngan binatang tu.

Sampailah teman FB aku bagi petua ni kat aku :

Hafalkan Shalawat kpd Nabi Muhammad SAW x3, Alfatiah x1 & Ayatul Kursi sampai akhirnya x1 selepas tu berdoa kpd Allah SWT~~ memohon dijauhi drp gangguan binatang2 berkaki 8, segala yg terlintas di hati, fikiran & perasan, penglihatanmu serta pendengaranmu.Amalkan setiap waktu yg kamu boleh membacanya...
Buat masa ni alhamdulillah aku boleh bertenang, tapi... aku masih tak berani nak masuk bilik mandi. Geli, nak ke tandas tadi pun aku dah terjerit-jerit. Sekejap aku mampu, sekejap aku tak mampu. Nak tau tak apa lagi yang aku fobia??? aku FOBIA MALAXOPHOBIA. Nak tau apa itu FOBIA MALAXOPHOBIA? rajin-rajinkan diri untuk google apakah menatangnya itu. 


-Suka atau tak, aku mesti berdepan ngan masalah nie, sebab itu je penawarnya-


0 comments: