BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Rabu, 6 Julai 2011

STUDY!

SINDROM M terus datang menyerang bila tengok buku gini
Betul la kata orang veteran-veteran ni, memang kalau dah lama tinggalkan zaman persekolahan ni Aduhhhh payahnya rasa nak study. Yang sebenarnya MALAS dah nak study muddy ni. Mungkin sebab kita rasa kita dah makin dewasa dan pengalaman itu sudah memadai. Tak perlu dah bukak-bukak, selak-selak buku.Walhal study benda yang sememang nya ada disediakan jawapan. Macam nak ambik tabble test tu la. Kan senang jer. Maybe ini salah satu sebab kenapa ada yang tak lulus-lulus lagi.

Dan kini... aku lah salah seorang daripada orang yang sangat lah terasa MALAS nak study. Ada-ada saja halangan bila RAJIN itu datang. Terpaksa lah aku memotivasikan diri untuk study. Masalah nya aku nie, kalau aku tak dapat memahami sesuatu tu, aku memang tak kan dapat nye. Even orang cakap ko just perlu hafal je. Part menghafal aku memang tewas lah. Memang aku surrender. Tapi dek kerana aku tak nak rugi RM250 something, aku gagahi jugak la diri aku ni belajar. Tambahan pula Exam dah dekat.Mungkin jugak semangat aku yang membara dan semakin suram kot. Yerla dah terlalu lama aku menanti. Tapi itu cuma alasan je. Aku sedar tu.

Walaupun cuma RM 250.00 Tapi bagi aku nilainya tinggi! Susah tul nak cari duit sekarang ni.


Matlamat aku??? Aku nak berjaya dan aku nak sangat dapatkan Authorization Card tu. Aku perlu faham supaya mudah untuk aku explain kat org dan aku ada jawapan yang betul bukan nya main rasa-rasa. Almaklumlah, kalau setakat rasa-rasa, kita memang tak kan dapat keyakinan dari orang lain. Tips nya? aku kene anggap apa yang aku study ni adalah yang kita lalui hari-hari. Set-set contoh kertas ujian tu aku anggap cuma MAJALAH KEWANGAN je. Haaa ini kira satu cabaran la buat diri aku. Dah biasa ngan Engineering kali ni main ngan percentage, main ngan duit pulak. Aku pasti BOLEH! Kalau kita tak study macam mana kita nak tau tol tak?

YAY! Aku Pasti Boleh! Aku nak lompat cenggini gak nanti kalau aku BERJAYA!

Lagi satu, niat yang baik nie selalunya memang ada banyak halangan. Orang yang berjaya melangkaui halangan yang melintang sana sini tu dah kira berjaya dah. Tapi kalau dah dapat apa yang disasarkan itu maknanya dah Luar Biasa Berjaya. Sapa tau, ini langkah aku yang baru ke arah kecemerlangan dalam hidup kan? Paling tidak pun aku terdedah lah serba sedikit mengenai UNIT TRUST ni. Khamis nie, aku kira tak perlu lah aku ambik paper yang disediakan di luar pintu pesawat. memadai aku bawak highlight ngan set soalan. Tak perlulah aku baca MAJALAH GOING PLACES buat masa ni. Kene, aku kene study. Tapi study nie macam CINTA la jugak kan. Cinta kan tak boleh dipaksa. (Kata-kata orang yang malas). 

Mesti korang pernah lalui apa yang aku rasakan. EXCITED- to learn somenthing new, DOWN-cuz waiting for so long, BEKU- sebab dah rasa diri hebat. Tapi percayalah... KITA SEMUA BOLEH MELAKUKAN apa yang kita rasa kita tak mampu, dengan hanya sedikit dorongan motivasi. Tapi JANGAN SESEKALI MEMAKSA DIRI! owh ya... Jangan lupa bukak tudung botol mineral tu!

INFO : Warna tudung botol adalah berbeza-beza. Biru adalah untuk air mineral dan putih adalah untuk air minuman.

Apa relevannya study dengan botol mineral??/

Ini relevannya.... Ibaratkan diri ini botol mineral yang kosong. Kalau kita tak bukak tudung botol, macam mana kita nak isi air ke dalam tu kan? SALAH KE??? Haaa? LAAAAAA Pastilah kena ada sumber air dulu, baru lah air dapat masuk.Jadinya, samalah jugak dengan kita manusia ni, kita perlukan ilmu, maka haruslah kita membuka minda kita dulu. Jangan la kita bukak minda untuk fitnah je. Dan lagi satu, kalau dah penuh air kat botol tu, kita tutuplah untuk memelihara kandungan nya. Tapi jangan la kita tutup dan simpan tapi tak guna. Untuk kita berkongsi ilmu, perlulah kita bukak lagi tudung tu. Jangan takut, tak kan hilang ilmu kita sebab.Automatik kita akan dapat refill semula. Maknanya... bila kita dah dapat sesuatu ilmu tu, wajarlah kita kongsi kat orang lain, biar sama-sama kita merasa nikmatnya berkongsi ilmu. 

MACAM MANA PULAK KALAU DAPAT ILMU YANG TAK BETUL??? Wajarlah kita berkongsi dengan orang lain jugak, tapi BUKAN MENERUSKAN AMALAN ILMU YANG SALAH. Tapi kita kongsi la dari segi lain betapa tak elok nya kita mengamalkan ILMU itu. Jangan pulak kita gunakan DASAR BERKONGSI ILMU ini, sebagai alasan KITA BERKONGSI CERITA ATAS CERITA. Itu namanya sudah berkomplot untuk menyebarkan fitnah. Tapi, kalau kita berkongsi itu, sekadar untuk mendapatkan hikmah dari apa yang berlaku tidaklah pulak salah. Kalu tujuan nya untuk memuhasabahkan diri. Asalkan tidak Membuka Aib orang lain, dan pekung sendiri. 

Owhh lagi banyak aku merapu meraban.. lagilah aku tak study. Okay harap penulisan ku kali ni ada lah yang peduli. Bukan nak kata diri aku bagus, tapi aku cuma mengutarakan pendapat aku, apa yang aku tau yang mungkin korang semua dah tau. By the Way, kalau nak dapat ilmu dari orang lain, mulut kene zip dan minda kene terbuka. Jangan tau nak mencebik kan mulut sudah, tapi... kalu dah begitu dah mulutnya nak buat macam mana kan? HIHIHIHIHI.... Nanti, kalau aku dah betul-betul faham aku akan share apa yang aku tau mengenai UNIT TRUST ni. Wassalam...  
Seksi tak hengat ke bila wat mulut cam ni??? Kasi motivasi orang turun lagi ada

0 comments: